Obsah výchovně vzdělávací práce ve školním programu

"JE NÁM DOBŘE NA SVĚTĚ"

(TÉMATICKÉ CELKY A TÉMATICKÉ ČÁSTI)

Obsah výchovně vzdělávací práce ve školním programu "Je nám dobře na světě" je zpracován do 9 tématických celků.

Každý celek se skládá z několika tématických částí, ve kterých jsou obsaženy hlavní cíle, kompetence dětí a příklady jejich činností v pěti základních oblastech výchovně vzdělávací práce.

Tato část školního programu je závazným východiskem pro tvoření třídních kurikul.

Tématické celky a jejich části jsou časově neomezené. Učitelky při jejich rozpracování do třídních kurikul (plánů) vychází z aktuální situace ve svých třídách.

Přehled jednotlivých tématických celků a tématických částí:

1. tématický celek: Začínáme

  • Já a ty

  • Co už umím

  • Aby nám tu bylo dobře

  • Moje cesta do školky

  • Proč tu jsem

2. tématický celek: Žiji mezi lidmi

  • Moje rodina

  • Moje školka a třída, škola

  • Každý něco dělá

  • Kde bydlím

  • Širší společenství lidí

  • Cestování a doprava

3. tématický celek: Co nám přináší podzim

  • Zahrada

  • Příroda kolem nás

  • Počasí

  • Co děláme celý den

  • Péče o zdraví

  • Tajuplný svět podzimu

4. tématický celek: Čas těšení a očekávání

  • Čas adventu čas těšení a příprav

  • Já a moje rodina

  • Já a moji kamarádi

5. tématický celek: Pohádková zima

  • Přichází nový rok

  • Svět pohádek


6. tématický celek: Čas sněhu a ledu

  • Zima za oknem

  • Zimní hry a sporty

7. tématický celek: Jaro ťuká

  • Příroda se probouzí

  • Velikonoce

  • Domácí zvířata a jejich mláďata

8. tématický celek: Kdo jsem já ?

  • Moje tělo

  • Chci být zdravý

  • S úsměvem jde všechno líp

  • Život je změna

9. tématický celek: Objevujeme svět

  • Žijeme na Zemi

  • Aby nám bylo dobře na světě

  • Cestování

Průběžné cíle výchovně vzdělávací práce se prolínají celým výchovně vzdělávacím procesem a nedají se plánovat v rámci jednotlivých tématických celků a tématických částí.

Ukazateli jejich plnění jsou předpokládané kompetence dětí.


Výchovně vzdělávací koncepce MŠ

Na základě rozhodnutí MR MČ Praha 12 byla usnesením č. 22.11.95 sloučena naše mateřská škola v jeden právní subjekt se Základní školou Pertoldova 3373 s účinností od 1. 1. 1996.

Se Základní školou nás pojí společné cíle. Snažíme se, aby díky úzké spolupráci přicházely do školy děti spokojené a tvořivé, optimálně rozvinuté na základě svých možností a zájmů, a to po stránce tělesné, psychické, sociální a duchovní.

Ve vzdělávacím procesu spolupracujeme se ZŠ v oblasti ekologické výchovy.

Na základě problematiky ekologie, zdravého životního stylu i estetiky jsme vybudovali svůj vlastní školní vzdělávací program, který jsme nazvali "Je nám dobře na světě".

Program vychází z Rámcového programu pro MŠ a Kurikula podpory zdraví MŠ. Je však přizpůsoben podmínkám naší školy a obohacen o prvky ekologické, estetické a dramatické výchovy. Dává dostatek prostoru pro iniciativu a tvořivost všech zainteresovaných osob.

Cíl projektu:

  • Ozdravění dětské populace po stránce fyzické, duševní a sociální- vytvoření podmínek pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu po dobu pobytu dítěte v MŠ.

  • Snaha o vypěstování dětské radosti z poznávání.

  • Vypěstovat u dětí potřebu spolupráce a pomoci druhým, potřebu sounáležitosti.

  • Uspokojování základních lidských potřeb.

  • Směrovat výchovu dítěte ke zdravému životnímu stylu, jenž je charakterizován návyky a dovednostmi, odolností vůči stresům a zdraví škodlivým jevům.

Podmínky programu "Je nám dobře na světě"

  • Učitelka se zdravým přístupem k životu

  • Věkově smíšené třídy

  • Rytmický řád života a dne

  • Tělesná pohoda a volný pohyb

  • Zdravá výživa

  • Spontánní hra

  • Podnětné věcné prostředí

  • Bezpečné sociální prostředí

  • Participativní a týmové řízení

Základní dovednosti, schopnosti a úkoly v předškolním věku (obecné cíle)

  • vést děti k úctě k životu, zvířatům a životnímu prostředí

  • učit je pozitivně vnímat své tělo a uvědomovat si jeho funkce a možnosti

  • nacházet ve svém okolí pozitivní odraz své osobnosti a jeho vlivem si budovat zdravé sebevědomí a sebedůvěru

  • rozvíjet schopnost plně vnímat své okolí v jeho globálu i detailu

  • rozvíjet schopnost naslouchat a schopnost empatie

  • rozvíjet a užívat svou představivost a fantazii k tvůrčím činnostem učit dítě samostatně myslet (na úrovni věku), aktivně poznávat a svobodně se rozhodovat

  • rozvíjet schopnost pozitivně komunikovat a řešit problémy dohodou a pomocí kompromisu

  • učit děti nebát se vyjadřovat své myšlenky, pocity a potřeby slovy i neverbálními prostředky, uvědomovat si své city, nestydět se za ně, ale jejich projevy postupně kultivovat

  • vést děti k pochopení a respektování pravidel a řádů

  • rozvíjet schopnost spolupracovat

  • podněcovat chuť objevovat, zkoumat, učit se

  • vytvářet podmínky k plnému prožívání současnosti, radovat se z daného okamžiku i ze vzpomínek, těšit se na budoucí zážitky

  • vést děti k rozlišování dobra a zla v jednoduchých i složitějších podobách, reálných i fiktivních situacích

  • učit děti reagovat na morální problémy a zaujímat k nim stanoviska, rozlišovat hodnoty

  • rozvíjet schopnost vnímat umění a radovat se z něho. Vytvářet podmínky pro vlastní umělecký rozvoj dítěte