Obsah výchovně vzdělávací práce ve školním programu
"JE NÁM DOBŘE NA SVĚTĚ"
(TÉMATICKÉ CELKY A TÉMATICKÉ ČÁSTI)
Obsah výchovně vzdělávací práce ve školním programu "Je nám dobře na světě" je zpracován do 9 tématických celků.
Každý celek se skládá z několika tématických částí, ve kterých jsou obsaženy hlavní cíle, kompetence dětí a příklady jejich činností v pěti základních oblastech výchovně vzdělávací práce.
Tato část školního programu je závazným východiskem pro tvoření třídních kurikul.
Tématické celky a jejich části jsou časově neomezené. Učitelky při jejich rozpracování do třídních kurikul (plánů) vychází z aktuální situace ve svých třídách.
Přehled jednotlivých tématických celků a tématických částí:

1. tématický celek: Začínáme
Já a ty
Co už umím
Aby nám tu bylo dobře
Moje cesta do školky
Proč tu jsem

2. tématický celek: Žiji mezi lidmi
Moje rodina
Moje školka a třída, škola
Každý něco dělá
Kde bydlím
Širší společenství lidí
Cestování a doprava

3. tématický celek: Co nám přináší podzim
Zahrada
Příroda kolem nás
Počasí
Co děláme celý den
Péče o zdraví
Tajuplný svět podzimu

4. tématický celek: Čas těšení a očekávání
Čas adventu čas těšení a příprav
Já a moje rodina
Já a moji kamarádi

5. tématický celek: Pohádková zima
Přichází nový rok
Svět pohádek

6. tématický celek: Čas sněhu a ledu
Zima za oknem
Zimní hry a sporty

7. tématický celek: Jaro ťuká
Příroda se probouzí
Velikonoce
Domácí zvířata a jejich mláďata

8. tématický celek: Kdo jsem já ?
Moje tělo
Chci být zdravý
S úsměvem jde všechno líp
Život je změna

9. tématický celek: Objevujeme svět
Žijeme na Zemi
Aby nám bylo dobře na světě
Cestování
Průběžné cíle výchovně vzdělávací práce se prolínají celým výchovně vzdělávacím procesem a nedají se plánovat v rámci jednotlivých tématických celků a tématických částí.
Ukazateli jejich plnění jsou předpokládané kompetence dětí.
Výchovně vzdělávací koncepce MŠ
Na základě rozhodnutí MR MČ Praha 12 byla usnesením č. 22.11.95 sloučena naše mateřská škola v jeden právní subjekt se Základní školou Pertoldova 3373 s účinností od 1. 1. 1996.
Se Základní školou nás pojí společné cíle. Snažíme se, aby díky úzké spolupráci přicházely do školy děti spokojené a tvořivé, optimálně rozvinuté na základě svých možností a zájmů, a to po stránce tělesné, psychické, sociální a duchovní.
Ve vzdělávacím procesu spolupracujeme se ZŠ v oblasti ekologické výchovy.
Na základě problematiky ekologie, zdravého životního stylu i estetiky jsme vybudovali svůj vlastní školní vzdělávací program, který jsme nazvali "Je nám dobře na světě".
Program vychází z Rámcového programu pro MŠ a Kurikula podpory zdraví MŠ. Je však přizpůsoben podmínkám naší školy a obohacen o prvky ekologické, estetické a dramatické výchovy. Dává dostatek prostoru pro iniciativu a tvořivost všech zainteresovaných osob.
Cíl projektu:
Ozdravění dětské populace po stránce fyzické, duševní a sociální- vytvoření podmínek pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu po dobu pobytu dítěte v MŠ.
Snaha o vypěstování dětské radosti z poznávání.
Vypěstovat u dětí potřebu spolupráce a pomoci druhým, potřebu sounáležitosti.
Uspokojování základních lidských potřeb.
Směrovat výchovu dítěte ke zdravému životnímu stylu, jenž je charakterizován návyky a dovednostmi, odolností vůči stresům a zdraví škodlivým jevům.
Podmínky programu "Je nám dobře na světě"
Učitelka se zdravým přístupem k životu
Věkově smíšené třídy
Rytmický řád života a dne
Tělesná pohoda a volný pohyb
Zdravá výživa
Spontánní hra
Podnětné věcné prostředí
Bezpečné sociální prostředí
Participativní a týmové řízení
Základní dovednosti, schopnosti a úkoly v předškolním věku (obecné cíle)
vést děti k úctě k životu, zvířatům a životnímu prostředí
učit je pozitivně vnímat své tělo a uvědomovat si jeho funkce a možnosti
nacházet ve svém okolí pozitivní odraz své osobnosti a jeho vlivem si budovat zdravé sebevědomí a sebedůvěru
rozvíjet schopnost plně vnímat své okolí v jeho globálu i detailu
rozvíjet schopnost naslouchat a schopnost empatie
rozvíjet a užívat svou představivost a fantazii k tvůrčím činnostem učit dítě samostatně myslet (na úrovni věku), aktivně poznávat a svobodně se rozhodovat
rozvíjet schopnost pozitivně komunikovat a řešit problémy dohodou a pomocí kompromisu
učit děti nebát se vyjadřovat své myšlenky, pocity a potřeby slovy i neverbálními prostředky, uvědomovat si své city, nestydět se za ně, ale jejich projevy postupně kultivovat
vést děti k pochopení a respektování pravidel a řádů
rozvíjet schopnost spolupracovat
podněcovat chuť objevovat, zkoumat, učit se
vytvářet podmínky k plnému prožívání současnosti, radovat se z daného okamžiku i ze vzpomínek, těšit se na budoucí zážitky
vést děti k rozlišování dobra a zla v jednoduchých i složitějších podobách, reálných i fiktivních situacích
učit děti reagovat na morální problémy a zaujímat k nim stanoviska, rozlišovat hodnoty
rozvíjet schopnost vnímat umění a radovat se z něho. Vytvářet podmínky pro vlastní umělecký rozvoj dítěte